Bach op het spoor (1) 
De toer was goed gepland. We begonnen in Weimar, daarna volgden Arnstadt en Eisenach, om vervolgens een hoogtepunt te krijgen in de Thomaskirche in Leipzig.  
In Weimar is men meer gesteld op Goethe en Schiller dan op Bach. Er is weinig verwijzing te vinden naar Bach hoewel er een borstbeeld staat dat wij overigens niet hebben bezocht. Weimar is van plan om voor 3 miljoen euro een Bach monument te realiseren op het gezellige marktplein. Over een paar jaar zullen we dus een keer terug moeten. De Herderkerk was voor Bach bekend terrein. Zijn eerste kinderen zijn er gedoopt, waaronder Wilhelm Friedemann en Carl Philip Emanuel. Wij hebben in deze kerk genoten van een warm en zwoel zomeravondconcert met het Venice Barockorchestra en Guiliano Carmignola, die veel Vivaldi, maar natuurlijk ook een vioolconcert van Bach voortoverden. Leuke frisse kleuren in de kerk overigens. De prachtige en krakende balkons zijn ideaal voor een middagdutje, want de ballustrade is zo hoog dat je echt moet gaan staan om eroverheen te kunnen kijken. Als je bedenkt dat de mensen vroeger een stuk korter waren dan nu, kan het niet anders dan dat de kerkgangers op het balkon de diensten slechts auditief hebben bijgewoond. Maar mocht Bach gespeeld hebben zal dat toch tot groot genot hebben geleid.  
 
De Herderkirche in Weimar. Heeft iemand ooit onderzocht of de frisse kleuren in kerken iets te maken hebben met de landsaard of is een lutheraan vrolijker dan een calvinist? 
In Arnstadt heeft Bach maar een aantal jaren als organist gewerkt. Als jongeling en met de nodige rimpelingen. De stad heeft toch een Bach museum, het huis waarin hij gewoond heeft is gemarkeerd en er staat een uitdagend standbeeld van een jongeman. Zelfs de naam van de kerk waar hij heeft gewerkt is omgedoopt in Bachkirche. In de kerk hangt een lange lijst van organisten die er gediend hebben. In de zeventiende eeuw staan er meer dan een handvol Bachen op een rij. Ze zijn in Arnstadt duidelijk trots op hun betrokkenheid bij de Bach dynastie. De kerk bezit twee orgels. Het oude Bach orgel op de tweede galerij is weer terug, weliswaar is het een nieuw orgel, maar het is in de stijl van de zeventiende eeuw en het staat op de oorspronkelijke plaats. Daaronder op de eerste galerij bevindt zich een romantisch orgel, aan het oog onttrokken door wit beklede deuren. Een prachtige oplossing.  
 
De Bachkirche in Arnstadt. Telkens als er volk bijkwam werd een galerij bijgeplaatst. Bach heeft ze niet gezien. Het tweede orgel staat achter de coulissen. 
Bach geboorteplaats Eisenach laat ook graag weten dat zij met deze gigant zijn verbonden. Het Bachhaus is in verbouwing en het museum wordt uitgebreid. Bij het huis staat een niet te missen standbeeld, volop in de bloemen.  
 
Bach in Eisenach.  
De Georgenkirche is de doopkerk van Bach. Iedere bezoeker wordt daar in het portaal van in kennis gesteld. Bijna 150 jaar heeft de Bach dynastie in deze kerk gemusiceerd. Voor veel Eisenachse generaties is dit sinds mensengeheugenis. De oom van Bach, Johann Christoph, was er vanaf 1665 organist en juist in Bach's jeugd werd er een monumentaal orgel geplaatst op aanwijzen van zijn oom. Het was pas in 1707 klaar, maar oom Johann zal dit ambitieuze project heel wat keer in familieverband besproken hebben. Bach kende zijn familie goed. Hij heeft de familiestamboom sinds Veit Bach (zijn overgrootvader) zelf gedocumenteerd. Hij trouwde met zijn nichtje uit Arnstadt en familierelaties hebben hem geintroduceerd bij het verkrijgen van de organistenposities in Arnstadt en Mühlhausen. Hoewel de naam Bach geholpen zal hebben, overtuigde hij iedereen onmiddellijk bij het proefspel.  Het Eisenachse orgel van zijn oom had 60 stemmen, waarvan twee 32-voets registers en vier klavieren. Het orgel bestaat niet meer, maar het is in het jaar 2000 nieuw leven ingeblazen door herbouw volgens de oude specificaties van Bach’s oom. Dit orgel staat als het nieuwe Bachorgel in de Thomaskirche in Leipzig.  
 
Aankondiging boven de kerkdeur in het voorportaal 
 
 
 
Georgekirche van buiten en interieur. De drie balkons geven een opera-achtig gevoel. Zo kunnen er heel wat kerkgangers in. 
De Georgekirche is historisch op meer gronden. Maarten Luther heeft er gepreekt na zijn vogelvrij verklaring op de Reischstag in Worms. In veel Thüringse en Saksische kerken wordt van het feit dat Luther er heeft gepreekt steevast melding gemaakt via een gravure op een pilaar. Leuk om kerken te bezoeken die zoveel hebben ' meegemaakt' in hun bestaan.