Over power... 
 
Sinds ik de Audi heb, ben ik een uitgesproken Dieselfan geworden. Ik had eerder diesel gereden, maar dat was nog in het ongeblazen tijdperk, waarin diesels eigenlijk armoedesymbolen voor kilometervreters waren. Ik mag nu dagelijks een 2.5 TDI van 180 pk bespelen en iedere keer weer is dat een genoegen. De trekkracht en de rustige loop geven door dat de motor altijd klaar staat om te presteren, maar dat hij daarvoor echt geen moeite hoeft te doen. Prachtige techniek en lang niet zo zenuwachtig en hitsig als de benzinemotoren.  
 
 
je hoeft hem niet mooi te vinden deze Q7, maar hij krijgt wel een V12 TDI 
 
Al ben ik dik tevreden over mijn motor, toch heb ik maar een kleine jongen tussen de andere Audi diesels. De nieuwere diesels lopen veel mooier dan de toch relatief oude 2.5 TDI zescylinder en het gaat nog weer stukker gemakkelijker met die nieuwe exemplaren. En dan het nieuws deze zomer dat de Audi R10 de 24-uurs race van Lemans heeft gewonnen met een dieselmotor. Ogenschijnlijk op z'n sloffen zelfs. Een beetje vergelijkbaar met de XK motor van Jaguar in de vijftiger jaren. Zo'n afgeleide XK heb ik nu in de garage staan en je verbaast je over de techniek uit die tijd. 
 
De Audi Q7 krijgt als eerste een 6 liter V12 TDI. Maar liefst 500 pk en 1000 Nm sleuren zo'n gigant in 5.5 sec naar de 100 km/uur. De auto weegt 2.500 kg, dus dat zegt wel wat. Technisch is het formidabel, alleen al als je kijkt naar het brandstofinjectiesystem dat werkt bij een druk van 2000 bar. Er zal een tijd komen dat benzinerijders meewarig worden nagekeken, zelfs als ze in een Ferrari zitten. Maar deze Q7 zal ik wel nooit berijden. Hij is onbetaalbaar ( 170.000 naar het schijnt), overigens ook veel te groot en niet echt mooi. Eigenlijk past 'ie alleen in het land waar deze foto is gemaakt. Maar ja, wat moeten die Amerikanen ermee? Ze mogen nergens harder dan 80 miles (129 km/uur) en dat alleen op rural Interstate highways. Voor een auto van Amerikaanse makelij hard zat, maar in zo'n Audi raak je dan toch snel verveeld. 
 
http://www.nu.nl/news/Dikke_diesels_what's_the_point?